The reality of implementing the requirements for quality of Libyan academic military education and training

A field study at the Libyan Command and Staff College

Authors

  • Dr. Walid Abdullah Ali
  • Prof. Dr. Mustafa Abdullah Mahmoud
  • Dr. Majid Ali Arabi

DOI:

https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i27.83

Keywords:

military education quality, training quality, Libyan Command and Staff College.

Abstract

This study aimed to explore the implementation of the requirements of academic military education in Libya and the quality of training, including the quality of the training environment, training programme, and trainers at the Libyan Command and Staff College through a field study involving faculty members and students. It also aimed to identify differences in respondents' answers regarding military education quality and training components attributed to personal and occupational variables (age, experience, military rank) at the Command and Staff College under study. The study was conducted on a simple random sample from the study population using a descriptive analytical approach. Sixty questionnaires were distributed, and forty-seven were collected. Statistical methods compatible with the study's data nature were employed, including the use of the SPSS statistical package for questionnaire analysis. Data analysis involved frequencies, means, standard deviations, and Cronbach's alpha coefficient to verify the test's reliability. The study revealed that the Libyan Command and Staff College implements quality military education, with sample respondents showing a high average agreement score of 4.44 towards military education quality, indicating a positive inclination towards this variable. Similarly, the respondents demonstrated high agreement towards the quality of military training in all its dimensions. The study indicated no significant differences between respondents' average responses regarding military education quality and military training quality, attributed to personal variables (age, work experience, military rank).

Author Biographies

Dr. Walid Abdullah Ali

Lecturer at the National Authority for Scientific Research

Prof. Dr. Mustafa Abdullah Mahmoud

Professor - School of Administrative and Financial Sciences - Libyan Academy for Graduate Studies - Janzour

Dr. Majid Ali Arabi

Libyan Command and Staff College

References

-إيمان أحمد الهنيني (2012)."مدى تطبيق إبعاد إدارة الجودة الشاملة في برامج تدريس المحاسبة في الجامعات الأردنية من وجهة نظر الهيئة التدريسية والطلبة بجامعة البلقاء التطبيقية، قسم المحاسبة، الأردن". -من وقائع اعمال المؤتمر العربي الدولي لضمان جودة التعليم العالي، البحرين.

-أمجد محمود محمد درادكة(2004) درجة تطبيق إدارة الجودة الشاملة في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر القادة التربويين فيها، جامعة اليرموك، الأردن. (رسالة دكتوراه)

-مصطفى عبدالله الفقهي، عيسى صالحين فرج (2012) "مدى تطبيق محاور الجودة الشاملة في الأكاديمية الليبية بعد حصولها على الاعتماد المؤسسي والبرامجي من وجهه نظر الطلبة". - مجلة الاقتصاد والتجارة-كلية الاقتصاد والعلوم السياسية-جامعة الزيتونة، ع1.

-عبد الله محمد بن صقر(2006) تطوير نموذج إدارة الجودة الشاملة في الجامعات السعودية، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية-عمان-الاردن. (رسالة دكتوراه)

-محمد عبود الحراحشة، ياسين عبدا لوهاب(2012) " ممارسة أعضاء هيئة التدريس للكفايات التدريس في ضوء معايير إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر طلبة كلية التربية بجامعة الباحة في المملكة السعودية". - من وقائع المؤتمر العربي الدولي لضمان جودة التعليم العالي، البحرين.

-ونيس ابراهيم شايبش(2012) "نحو تطبيق إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التدريب العسكري الليبية . - مجلة المسلح، 10 ديسمبر. - متاح على الرابط : https://www.almusallh.ly/ar/thoughts/285-vol-33-66

Published

2024-12-31

How to Cite

د. وليد عبد الله علي, أ.د مصطفى عبدالله محمود, & ع. د ماجد علي عريبي. (2024). The reality of implementing the requirements for quality of Libyan academic military education and training: A field study at the Libyan Command and Staff College. The Academy Journal of Human and Social Sciences., 15(27), 7–25. https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i27.83