Stone and plaster sculpture in the Islamic era
DOI:
https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.74Keywords:
engraving and sculpture - rock carving - the Islamic eraAbstract
The human love of beauty made him care about beautifying the surroundings in which he lived, so he made his tools and weapons from stones. He also used stones to draw and carve shapes of different sizes on the rocks, then he built dwellings, temples, and palaces and decorated them with sculptural forms that varied and differed. It was for religious beliefs and an aesthetic outlook. Among these peoples, sculpture using stone, plaster, wood, and various metal materials appeared.
These sculptures were evidence of sculpture in ancient civilizations and in the Islamic civilization. These sculptures were three-dimensional and engraved in relief and relief in various materials and styles. It is known that the art of sculpture on stone and plaster in the Islamic era was influenced by previous arts such as Hellenistic, Roman, Sassanian and Byzantine art. The use of sculpture on stone and plaster has become widespread in many countries of the Islamic world, and this art has become one of the characteristics of Islamic arts. There are types of carving on stone and marble, which have different artistic levels.
References
أنور الرفاعي (1977) تاريخ الفن عند العربي والمسلمين. - دمشق: دار الفكر للكتاب.
مس ديماند (1982) الفنون الإسلامية، ترجمة أحمد عيسى، تحقيق: أحمد فكري. -ط3. - القاهرة: الجمعية المصرية للنشر المعرفة والثقافة.
نعمت إسماعيل علام (1977) فنون الشرق الأوسط في العصور الإسلامية. - لبنان: دار المعارف.
أرنست كونل (1966) الفن الإسلامي، ترجمة أحمد موسى. - بيروت: دار صادر.
مصطفى عبد الله شيحة (1997) الفن العربي الإسلامي، ج3. - تونس: د-ن.
حسن الباشا(1990) المدخل إلى الآثار الإسلامية. - القاهرة: دار النهضة العربية.
أرونولدهاورز(1981) الفن والمجتمع عبر التاريخ، ترجمة فؤاد زكريا. – ط2. - بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
السيد عبد العزيز سالم (1988) تاريخ العرب في عصور الجاهلية. - الإسكندرية: د-ن.
فريد الشافعي(1970) "زخارف وطرز سامراء". - مجلة كلية الآداب جامعة القاهرة، مج (13)، ج2.
مصطفى عبد الله شيحة (1989) "بعض التأثيرات الأسيوية على العمائر والفنون الإسلامية في اليمن". - مجلة المؤرخ المصري، ع4 يوليو.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.