Difficulties faced by secondary school students in learning the skill of reading in English from the point of view of their teachers

Authors

  • Abdul Salam Salem Masoud Al-Bousifi

DOI:

https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.71

Keywords:

Learning difficulties - educational institutions - secondary stage - reading - skill.

Abstract

   The English language is one of the most important languages ​​in the world in our present era, as possessing and learning it is necessary to keep pace with the pace of science and development. Therefore, many researchers and those interested in this aspect have devoted themselves to studying it and studying the challenges and difficulties that students face in learning it, and one of those studies is this study, which aims to determine And to know the extent of the difficulties that our students suffer from within educational institutions while learning the English language, the study was conducted on a sample of teachers with a total number of (98) male and female teachers (49) males and (49) females, using the questionnaire as a tool for scientific research.

 

     It was also used This study used a number of statistical methods, including the arithmetic mean, the standard deviation, the relative weight, the Pearson correlation coefficient, the Cronbach’s Alpha reliability coefficient, the reliability coefficient using the split-half method, and the t-test. The results indicated that there are major difficulties facing our children within educational institutions while learning the skill of reading in the language. English at a number of levels and levels, represented in academic curricula, in terms of their usefulness and compatibility with the student’s inclinations, their rigidity, inflexibility, density, and difficulty, as well as the presence of problems and difficulties related to educational means in terms of their availability, the teacher’s ability to use them and the extent of their compatibility with the given curricula, and some Other problems related to the student himself in terms of his unwillingness to learn the English language, his lack of motivation in learning it, the fear of making a mistake, his lack of self-confidence, and some problems related to the teacher in terms of his inability to convey information well, his lack of mastery of the English language, and his use of teaching methods.

   Traditional methods that are not in line with the academic curricula, the student’s inclinations and his absorptive capacity, in addition to the teaching methods, their lack of diversity, the inability of teachers to master and use them, and finally the inability of teachers to use and choose appropriate teaching methods. The results of this study also resulted in the absence of statistically significant differences in the level of Responses of the study sample members, which are attributed to the gender variable (male/female).

Author Biography

Abdul Salam Salem Masoud Al-Bousifi

Department of Audiology and Speech - College of Medical Technology, Sorman - Sabratha University

References

أولا: المصادر:

- القرآن الكريم، سورة الروم، الآية (22).

ثانيا: المراجع العربية:

- أحمد الحجاجي (2002) الصعوبات التربوية المصاحبة للتجربة السعودية في تطبيق منهج التربية الوطنية كما يدركها معلمو المرحلة الثانوية، قسم أصول التربية، كلية التربية -جامعة الملك سعود (رسالة ماجستير غير منشورة)

- أحمد بدوي زكي (1999) معجم المصطلحات العلوم الاجتماعية. - بيروت: د-ن.

- آدم بن شامي العمري (1426ه) الأساليب والإجراءات المتبعة في تقويم مهارة التحدّث باللغة الانجليزية لطلاب المرحلة الثانوية في مدارس مدينة مكة المكرمة من وجهة نظر المعلمين والمشرفين، كلية التربية، جامعة أم القرى. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- إيمان البخاري، هاشم نيازي (2008) أهمية استخدام مواقع تعليم اللغة الانجليزية على شبكة الانترنت في تحسين مهارتي الاستماع والتحدّث من وجهة نظر معلمات ومشرفات المرحلة الثانوية بمدينة جدة، جامعة أم القرى، كلية التربية، مكة المكرمة. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- إيمان عمار فادي (2007) واقع استخدام الوسائل والتقنيات التعليمية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المديرات والمشرفات، جامعة أم القرى، كلية التربية، مكة المكرمة. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- بشير آدم عبدالله (2014) ."تعلّم اللغات الأجنبية في السودان الانجليزية والفرنسية". - مجلة كلية التربية، ع (8).

- تمارا مشهور حلبي (2015) المشكلات التي يواجهها معلمو المرحلة الأساسية الدنيا في تدريس اللغة الانجليزية في مدارس مديريات نابلس الحكومية، جامعة النجاح الوطنية، كلية الدراسات العليا، فلسطين. (رسالة ماجستير)

- خديجة خيرو على العريمي (2021)."الصعوبات التي تواجه الطلبة في تعلّم مهارات اللغة الإنجليزية". - المجلة العربية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، ع9، ج3.

- راشد عيطة الزهيري (2008) أسباب تدني مستوى تحصيل تلاميذ المرحلة المتوسطة في تعلم اللغة الانجليزية من وجهة نظر الأكاديميين والمعلمين والمشرفين في مكة والطائف، كلية التربية، جامعة ام القرى. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- رياض الزيعلي (2008) أثر استخدام أحد برامج الحاسب الآلي على تعلّم قواعد اللغة الانجليزية لطلاب الصف الأول ثانوي بمدينة جدة، كلية التربية، جامعة أم القرى. (رسالة ماجستير)

- سامي حامد عابد الضمور (2013) مشكلات تدريس اللغة الانجليزية لطلبة الأول الثانوي في مديريات التربية الكرك من وجهة نظر المعلمين، كلية العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط. (رسالة ماجستير)

- سلطان الحازمي (1426ه) ."تعليم اللغة الانجليزية بالمرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية – دراسة استطلاعية حول كلية المعلمين في أبها".- مجلة ، ع7.

- سلطان حسن المزيني (2021) ."الصعوبات التي تواجه طلاب المرحلة المتوسطة في تعلّم مهارة القراءة باللغة الانجليزية من وجهة نظر معلمي اللغة الإنجليزية".- مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة،ع (115) يوليو.

- شفيقة كحول (2012) "صعوبات تعلّم اللغة الانجليزية، دراسة ميدانية على ضوء آراء أساتذة المرحلة المتوسطة بمدينة بسكرة".- مجلة العلوم الإنسانية، ع (24).

- شيرين الحسيني، محمد خريم (2010) خلاصة أبحاث الطلائع في صعوبات اللغة الانجليزية في المدارس الفلسطينية. - د-م: مؤسسة النيزك للتعليم المساند والإبداع العلمي.

- عائشة الحوشاني عبدالرحمن النصيان (2020) ."واقع الممارسات التدريسية لمعلمات اللغة الانجليزية في تعليم مهارة الكتابة في المرحلة الثانوية" .- مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر،ع (158) ج2.

- عائض السبيعي، أحمد مناصرة (2017) "واقع استخدام التعلّم الإلكتروني في تدريس مادة اللغة الانجليزية بالمرحلة المتوسطة لمدينة الطائف". - مجلة البحث العلمي في التربية، ع18.

- عبد العزيز المشاري (2005) مشكلات تدريس اللغة الانجليزية في المدارس الحكومية الثانوية من وجهة نظر المعلمين، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- علي الرباعي وثريا العلمي (2005) "صعوبات تعليم الكتابة باللغة الانجليزية في جامعة آل البيت من وجهة نظر الطلاب والمعلمين". - مجلة العلوم التربوية، معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة.

- فواز القرني (2009) الصعوبات التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية في تعلّم مهارات القراءة باللغة الانجليزية بمدينة مكة، كلية التربية، جامعة أم القرى. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- فواز عقل (2002) "التدريس الفعال لدى معلمي ومعلمات اللغة الانجليزية في مدينة نابلس" .- مجلة جامعة النجاح للأبحاث في العلوم الإنسانية، مج (16)2.

- متعب المطيري (2008) المشكلات التدريسية لمعلم اللغة الانجليزية للمرحلة الابتدائية بمحافظة المهد، جامعة أم القرى، مكة المكرمة. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- محمد خلف البشرى (2016) الصعوبات التي تواجه طلاب المرحلة المتوسطة في تعلّم مهارات القراءة باللغة الانجليزية بمدينة جدة في ضوء المقررات المطورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- معيض الحليس (2012) أثر استخدام استراتيجية التعلّم المتمايز على التحصيل الدراسي في مقرر اللغة الانجليزية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، جامعة أم القرى، كلية التربية، مكة المكرمة. (رسالة ماجستير غير منشورة)

- هنيت محمود مرزا (2018) "تقويم برنامج دورات اللغة الانجليزية المكثفة بالجامعة العربية المفتوحة للمملكة العربية السعودية من وجهة نظر الطلبة". - المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، ع(4).

ثالثا : المراجع الأجنبية :

- Allen, katy (2008) primary school teachers and problems faced with teaching the English language. Tanzanian episcopal conference center.

- Crystal, D. (2003) English as a global language 2nd Ed. Cambridge University press.

- Melor . y. sulaiman. A . kamrul.m. and l shak N (2013) languge learning difficultis A mong malaysian gifted student permata pinter national gifted center Asian social science, 9(15)

Published

2024-07-01

How to Cite

عبد السلام سالم مسعود البوسيفي. (2024). Difficulties faced by secondary school students in learning the skill of reading in English from the point of view of their teachers. The Academy Journal of Human and Social Sciences., 15(26), 158–186. https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.71