Employing Information Technology to Develop Scientific Research From the Perspective of Faculty Members at the School of Humanities At the Libyan Academy – Janzour

: A Descriptive and Analytical Study

Authors

  • Dr. Faiza Mohammed Ibrahim Shalabi

DOI:

https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.58

Keywords:

Information technology - scientific research - information awareness

Abstract

The study aims to identify the reality of employing information technology in scientific research from the point of view of faculty members at the School of Human Sciences at the Libyan Academy - Janzour. The study also aims to identify the difficulties facing the faculty members participating in the study when employing information technology in scientific research, and also to identify the most appropriate ways to benefit from information technology from their point of view, and the difficulties and challenges they face without using information technology in scientific research. The study contributed to developing solutions and proposals that raise the skills of faculty members compliant with information awareness. The study followed the descriptive analytical approach, and among the tools, this study used is a questionnaire that was distributed to the study community. The study concluded with a set of results, the most important of which is that information and communication technology has a fundamental role in scientific research because of the modern capabilities it provides open sources to researchers in terms of tools, engines, databases, electronic libraries, and digital repositories. One of the most important obstacles revealed by the results of the study, which prevents the employment of information technology and its use in scientific research, and which all participants agreed upon is the “power outage” at the time of preparing the study, which caused them many problems, including lack of coverage, also the theft of information in the absence of copyright and the establishment of legislation and laws regarding intellectual property. The study recommended that the Libyan Academy to take the initiative to pay attention to the digital library and subscribe to databases, global electronic resources, and scientific periodicals in order to facilitate the process of employing information technology in scientific research for faculty members, with the possibility of accessing it remotely through its website, and respecting the rights of Intellectual property to protect authors’ rights by implementing regulations and laws to limit the theft of available scientific works, and enhancing scientific publishing by opening opportunities for researchers to enable them to publish their scientific research, and motivating researchers to compete in the field of scientific research, and motivating researchers to compete in the field of scientific research in order to encourage them to innovate and create.

Author Biography

Dr. Faiza Mohammed Ibrahim Shalabi

Libyan Academy / School of Humanities / Department of Information Studies

References

- إبراهيم شاهين(2019). دور المكتبات الرقمية في تجويد البحث العلمي لدى طلبة الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية (رسالة ماجستير) جامعة الأقصى، كلية التربية، قسم أصول التربية.

- تطور البحث العلمي-التطور التكنولوجي Available at http://www.manaraa.com/post/2374 Accessed in 17/7/2023.

- حمد ابراهيم العمراني(2010). الوعي المعلوماتي .- مجلة المعلوماتية، ع17. Available at www.Informatic.gov.sa Accessed in 17/7/2023

- جمال أبو شنب(2007). اصول الفكر والبحث العلمي. الإسكندرية: الدار الجامعية.

- عدنان عواد الشوابكة(2013) دور نظم المعلومات في اتخاذ القرارات الإدارية. عمان: دار اليازوري.

- علاء الرواشدة، اسماء ربحي خليل العرب، بثينة زهير عبد الجواد(2010). العولمة التكنولوجية (ثقافة الإنترنت) ودورها في التعليم والبحث العلمي في الاردن: دراسة سوسيوتكنولوجية: في مؤتمر المحتوى العربي في الإنترنت: التحديات والطموح، مج1، الرياض، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، اكتوبر. ص ص 545-581. متاح على الرابط http://:search.mandumh.com/Record/101304

- عوده سليمان عوده مراد (2014). واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وعوائق استخدامها في التدريس لدى معلمي ومعلمات مدارس تربية لواء الشوابكـ/ الأردن (البلقاء للبحوث والدراسات) مج 17، ع1، ص 107-138.

- لبيهي عبد اللطيف، فارس زويد (2022) دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين العملية التعليمية: دراسة ميدانية بجامعة الوادي (رسالة ماجستير) جامعة الشهيد حمة لخضر بالوادي، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، قسم العلوم الاجتماعية.

- متولى النقيب(2008). مهارات البحث عن المعلومات واعداد البحوث في البيئة الرقمية. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

- مجبل لازم المالكي(2005). المكتبات الرقمية وتقنية الوسائط المتعددة. عمان: مؤسسة الوراق.

- محمد زمراني، السعيد الزهراي(2021). توظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصال في خدمة البحث العلمي: واقع التجربة المغربية وآفاق التطوير (المجلة العربية للمعلومات) مارس. ص ص 9-48.

- مصطفي محمود أبوبكر(2007). مناهج البحث العلمي. الإسكندرية: الدار الجامعية.

- معجم مصطلحات المكتبات والمعلومات: انجليزي-عربي / اعداد عبد الغفور عبد الفتاح قاري. الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية، 2000.

- مها أحمد إبراهيم علي(2010). الوعى المعلوماتي ضرورة ملحة في القرن الحادي والعشرين (بحوث في علم المكتبات والمعلومات) ع 4 ، مارس،, ص 13.

- وعد شوكت محمد(2004). دور الإنترنت في تطوير البحث العلمي في الجامعات السورية وسبل الاستفادة (اطروحة دكتوراه) جامعة دمشق. كلية التربية. قسم اصول التربية.

- Randa Moussa Borghosh .The seven Sources of Information Technology and Its Role in the Development of Scientific Research (Al-Kitab Journal for Pure Sciences) .vol 7(1) pp 11-26 Available at: http://doi.org/1032441/kips.07.01/p2 تاريخ الزيارة 20/11/2023

Published

2024-07-01

How to Cite

د. فائزة محمد إبراهيم شلابي. (2024). Employing Information Technology to Develop Scientific Research From the Perspective of Faculty Members at the School of Humanities At the Libyan Academy – Janzour: : A Descriptive and Analytical Study. The Academy Journal of Human and Social Sciences., 15(26), 24–52. https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.58