Math Anxiety and Its Relationship to Math Achievement
DOI:
https://doi.org/10.64095/ajhss.v16i28.109Keywords:
Math Anxiety, Math Achievement, Learning MathAbstract
Mathematics has won the forefront in the ranks of scientific knowledge and has won a prestigious position in various sciences, and has penetrated into its core, so that all disciplines give digital value in the results of their research, whether material sciences, humanities or social sciences. Despite the importance and necessity of mathematics, there is a sense of its association with complexity and then anxiety and fear. Anxiety about mathematics is one of the common psychological phenomena that affect many students at various educational levels, which negatively affects their academic achievement in mathematics, anxiety about mathematics is characterized by several psychological and cognitive dimensions. In addition to the negative emotions associated with the subject, this anxiety causes a loss of self-confidence, which impairs the student's ability to interact with the material, and leads to gradual withdrawal from school activities.
Therefore, this study aimed to answer the following questions:
What is math anxiety? What is its relationship to mathematical achievement? And what can be done to help those with this condition?
The research also focused on knowing how mathematics anxiety appears in people, and how it affects the brain, as well as identifying the best ways to help those who suffer from this condition, it is necessary to adopt effective educational and therapeutic strategies to counter math anxiety, such as active and interactive learning, 'relaxation and stress relieving training'-based education. And This study concluded that the problem of teaching and learning mathematics is a psychological problem, and that there are psychological and educational difficulties greater than difficulties in the material and that anxiety is one of the most important emotional factors that affect achievement. There is an inverse relationship between mathematics anxiety and mathematical achievement and this result is consistent with the results of some studies, including: a study (2002, Abdullah Azab Salama), (2008 Muhammad Ahmed Sawalha and Maryam Muhammad Asfa), (2004) Perry), (2011 Ibrahim Ali Al-Kariri). By adopting effective teaching and remedial strategies, this anxiety can be reduced and students' academic performance in mathematics can be improved.
References
اولا المراجع العربية:
إبراهيم بن علي الكريري (2011) ، فعالية برنامج حاسوبي مقترح لتدريس الرياضيات في التحصيل واختزال القلق الرياضي لدى طلاب الصف الرابع الابتدائي، مذكرة ماجستير في التربية غير منشورة، تخصص المناهج وطرق التدريس العامة، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.
حمزة عبد الحكم الرياشي وعادل إبراهيم الباز (2000)، إستراتيجية مقترحة في التعلم التعاوني حتى التمكن لتنمية الابداع الهندسي واختزال قلق حل المشكلة الهندسية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، مجلة تربويات الرياضيات، المجلد (03)، ص 207-67
سوزان عبد العليم السيد. (2015) "الخصائص السيكومترية لمقياس قلق الفيزياء والرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية". مجلة الإرشاد النفسي: مصر. يناير. (41) ص 683 ــ .708
عادل عبد الله حسن المروعي (2004)، قلق الرياضيات وعلاقته بالتحصيل لدى طلبة كلية التربية، رسالة ماجستير
عبد الله عزب سلامة (2002)، استخدام المدخل البصري في تدريس الدوال الحقيقة وأثره على تخفيض قلق الرياضيات والتحصيل لدى طلاب التعليم الثانوي القسم العلمي، المؤتمر العلمي السنوي الثاني للجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، البحث في تربويات الرياضيات"، دار الضيافة، جامعة عين شمس، مصر، 05-04-أوت ،2002 ص371- 275:
محمد أحمد صوالحة ومريم محمد عسفا (2008) فعالية استخدام إجراءات التعزيز في خفض مستوى قلق الاختبار في مادة الرياضيات لدى عينة من طالبات الصف السادس في الأردن، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، المجلد (20) ، العدد (02) ، ص.363-327
منيرة زلوف (2008) "علاقة صورة الذات ومستوى القلق بالتحصيل الدراسي لدى المراهقات المصابات بالداء السكري المرتبط بالأنسولين". أطروحة دكتوراه منشورة في علم النفس العيادي. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة الجزائر.
ياسمين زيدان حسن (1997)، فعالية استخدام التعلم التعاوني والجمعي التنافسي الفردي على تحصيل الرياضيات وتخفيف القلق الرياضي لدى طلاب الصف الاول الاعدادي، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، المجلد (11)، العدد (02)، المنيا، مصر.
حمدان، محمد زياد. (1986). التربية العلمية الميدانية: مفاهيمها وكفايتها وممارستها. بيروت: مؤسسة الرسالة .
بدوي، أحمد زكي. (1980) . معجم مصطلحات التربية والتعلم. القاهرة: دار الفكر العربي
فتحي مصطفى، الزيات، صعوبة التعلم الاسس النظرية والشخصية، سلسلة علم النفس المعرفي، ط،4 القاهرة: دار النشر للجامعات.
مريم محمد علي كريدم."كيف تتخلص من القلق من الرياضيات". _ متاح على الرابط: https://wrc.kau.edu.sa/Content-0007630-AR-653 .- تاريخ الاطلاع: 2/5/2024
تانيا المراجع الأجنبية:
Beilock, S. L., Gunderson, E. A., Ramirez, G., and Levine, S. C. 2010. Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 107:1860–3. doi: 10.1073/pnas.0910967107
Chewning, S. (2002). Overcoming Math Anxiety. Germanna Community College, 16, 1-26.
Deniz, L & Uldas, I (2008), Validity and reliability of the mathematics anxiety scale involving teachers and prospective teachers, Eurasian Journal of Educational Research, N (30), pp, 49-62
Mcleod, D. (1994). Research on Affect in Mathematics Education: A reconceptualization. In D. A. GROUWS (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 576-596). New York: Macmillan.
.Reality Math. (1991) Arithmetic Teacher, 39Moniuszko ,L.K(1), 10-16
Ramirez, G., Gunderson, E. A., Levine, S. C., and Beilock, S. L. 2013.
Math anxiety, working memory, and math achievement in early elementary school. J. Cogn. Dev. 14:187–202. doi: 10.1080/15248372.2012.664593
Shields, D, J (2006), Causes of math anxiety, the student perspective, Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University of Pennsylvania, Indiana.
Wu, S. S., Barth, M., Amin, H., Malcarne, V., and Menon, V. 2012. Math anxiety 62in second and third graders and its relation to mathematics achievement. Front. Psychol. 3:1–11. doi: 10.3389/fpsyg.2012.001
Young, C. B, Wu, S. S., and Menon, V. 2012. The neurodevelopmental basis of math anxiety. Psychol. Sci. 23:492–501. doi: 10.1177/0956797611429134
Lato,Robert G: A group intervention Designed to lesson Mathematics Anxiety, Improve, Attitude and Achievement in Math Among Male Grade, 9 High School Students D.A.I Vol 55; No 3, September, 1994
Hembree, R. (1990)."The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
Thomas, M. S., & Moen, K. (2015)."Educational strategies for reducing math anxiety. Educational Psychology Review, 27(4), 609-622.
Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.
Heid, M. K. (1997). The Role of Technology in Teaching and Learning Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 33(2), 203-232
Ashcraft, M. H., & Faust, M. W. (1994). Mathematics Anxiety and Mental Arithmetic Performance: An Exploratory Investigation. Cognitive Therapy and Research, 18(1), 97-110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.