School social service and modernization ambitions

Authors

  • Dr. Mahmoud Mustafa Al-Basri

DOI:

https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.70

Abstract

The aim of this research is to identify the features of modernizing social service in the school field in Libyan society, and from it emerged the identification of developments in school social service through its teaching in educational institutions in Libyan society, the philosophy and goals of school social service, the quality standards of school social services, and the general practice of the service. Social services and the quality of social services and programs at the school, and learning about models of school social service practice.

 To answer the research questions, the researcher in this research used the descriptive method and the historical method, in order to trace the stages and developments of school social service during its teaching in educational institutions in Libyan society. The limits of the research were represented in the group of scientific sources and references that dealt with the research topic.

 The research reached several conclusions, the most important of which is that the instability of educational policies for social service specialization negatively affected the modernization of social service in the school field, the lack of training programs for social workers working in the school field with the aim of raising their efficiency and keeping pace with scientific developments in the field of social service and its general practice, and the research showed the importance of Modernization and development of educational programs requires the establishment of a specialized college of social service to meet developments in school social service and keep pace with the needs of society. The necessity of developing educational programs for field training in social service and its great importance in preparing and qualifying the social worker in the school field professionally and skillfully in the applications of the profession.

Author Biography

Dr. Mahmoud Mustafa Al-Basri

Assistant Professor - Faculty of Education - University of Tripoli.

References

-فيصل محمود غرابيه (2004) الخدمة الاجتماعية في المجتمع العربي المعاصر. - عمان: دار وائل.

-نصر الدين محمد أبو غمجة(1997). الإعداد المهني للأخصائي الاجتماعي، دراسة تقويمية لكليات ومعاهد الخدمة الاجتماعية بمدينة طرابلس، كلية العلوم الاجتماعية التطبيقية سابقاً، جامعة طرابلس " الفاتح سابقاً " (رسالة ماجستير)

-سعيدة أبو سيف علي (2003). دور الأخصائي الاجتماعي في طريقة التنظيم الاجتماعي، نموذج مقترح لتوطين مهنة الخدمة الاجتماعية في المجتمع الجماهيري، ، كلية العلوم الاجتماعية التطبيقية سابقاً ، جامعة طرابلس " الفاتح سابقا " (رسالة ماجستير)

ـ عدلي سليمان وفؤاد سيد موسى (1987) الخدمة الاجتماعية المدرسية. - القاهرة: مكتبة عين شمس.

ـ أحمد محمد السنهوري، فؤاد سيد موسى (2000) النظرية والممارسة للخدمة الاجتماعية. - القاهرة: دار النهضة العربية.

-أمانة الشئون الاجتماعية والضمان الاجتماعي (د-ت) مجموعة التشريعات الاجتماعية، الادارة العامة للتخطيط والمتابعة، طرابلس.

ـ المعهد العالي للعلوم الاجتماعية التطبيقية (1991) مجلة البحوث العربية للعلوم الاجتماعية والتطبيقية، ع1.

-كلية العلوم الاجتماعية التطبيقية (1992) دليل كلية العلوم الاجتماعية التطبيقية، جامعة طرابلس "الفاتح سابقاً "، طرابلس.

-هاجر أحمد الشريف (2006) تطور التعليم العالي في ليبيا وانعكاسه على عمليات التنمية البشرية اكاديمية الدراسات العليا كنموذج للدراسة، قسم الخدمة الاجتماعية بمدرسة العلوم الانسانية، أكاديمية الدراسات العليا (رسالة ماجستير).

-عبد المحي محمود حسن صالح (2004) الخدمة الاجتماعية ومجالات الممارسة المهنية. - ط2. - الاسكندرية: دار المعرفة الجامعية.

-خيرية محمد بن عصمان (2005) واقع التنظيم الإداري في مدارس التعليم الأساسي بمدينة طرابلس، قسم التربية وعلم النفس، جامعة طرابلس " الفاتح سابقاً "، كلية الاَداب (رسالة ماجستير)

-محمد الجوهري، عبد الحميد عبد المحسن (1991)."العمل الفريقي في ممارسة الخدمة الاجتماعية". - من وقائع اعمال المؤتمر العلمي الرابع، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان.

-ماهر أبو المعاطي على (2003) مقدمة في الخدمة الاجتماعية. - ط2. -القاهرة: مكتبة زهراء الشرق.

ـ جمال شحاتة حبيب ... وآخرون (2003) الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية في مجال رعاية الشباب والمجال المدرسي. - القاهرة: مركز نشر وتوزيع الكتاب الجامعي.

-محمد نجيب توفيق حسن الذيب (2000) الخدمة الاجتماعية المدرسية. - القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية

ـ سعد مسفر القعيب (1986) الخدمة الاجتماعية والمدرسة، منهج وتطبيق. - السعودية: دار المريخ للنشر.

ـ جمال شحاتة حبيب (1992) تنظيم المجتمع في المجال المدرسي.- د-م : دار السعيد للطباعة والنشر .

ـ علي علي علي التمامي (1997) تقويم الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية في ظل اليوم الدراسي الكامل، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة القاهرة (رسالة دكتوراة غير منشورة)

ـ. نادية الزيني (1989) المدخل إلى الخدمة الاجتماعية المدرسية ورعاية الشباب. - د-م : د -ن

ـ أحمد محمد السنهوري (2000) الممارسة العامة المتقدمة للخدمة الاجتماعية وتحديات القرن الحادي والعشرون. - القاهرة: دار النهضة العربية

ـ نادية حسن السيد (2002) "تصور مقترح لتطوير نظام تعليم البنات بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير الجودة الشاملة".- مستقبل التربية العربية ،ع أكتوبر

ـ بهاء محمد زكى (1998) "استراتيجيات مستقبل العمل للمديرين في القرن الحادي والعشرين". - المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، ع2، أبريل.

ـ. ابو الحسن الموجود إبراهيم (2005) "إدراك الأخصائيين الاجتماعيين لنظام الجودة الشاملة في المؤسسات التعليمية ".- وقائع اعمال المؤتمر العلمي الثامن عشر ، كلية الخدمة الاجتماعية ، جامعة حلوان

ـ أحمد مصطفي خاطر، محمد بهجت جاد الله كشك (1995) الخدمة الاجتماعية المدرسية. - الإسكندرية: د-ن .

Published

2024-07-01

How to Cite

د. محمود مصطفى البسكري. (2024). School social service and modernization ambitions. The Academy Journal of Human and Social Sciences., 15(26), 134–157. https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i26.70