An Approach to Human Rights Guarantees between Islamic Sharia and International Humanitarian Law
A study on the principle of Shura and democracy
DOI:
https://doi.org/10.64095/ajhss.v15i27.90Keywords:
Shura - Democracy - Positive Law - Islamic Sharia - HumanitarianAbstract
The study aims to identify the guarantees of human rights in Islamic law and to know the approaches that link Islamic law and positive humanitarian law. The problem of the study revolved around the question of how Islamic law and positive humanitarian law protect human rights. The study started from a basic assumption that human rights are not a grant from a king or ruler or a decision issued by an authority or international organization; rather, they are binding rights by virtue of their divine source that do not accept deletion, abrogation or suspension, and it is not permissible to attack them, and it is not permissible to waive them. Shura in Islamic law is one of the foundations that the ruler and the ruled seek to achieve within the state, because it gives everyone the opportunity to participate in good governance. Some see that there is a similarity between Shura and democracy in that they make the people, or if you will, the elected majority, participate in decision-making. The approach that we seek to study here is whether there is a similarity between Shura and democracy, or whether each of them has its own tributaries from which it derives its foundations and controls. This is what we see in the folds of this research. This research, from a theoretical perspective, has a special importance, which is how we bring the two concepts closer together.
The study aims to identify the similarities and differences between them. The study used the descriptive approach in describing the events and developments related to the relationship between positive laws, as it is one of the most capable approaches to studying legal problems and topics and finding appropriate explanations and solutions for each problem. The study concluded with a set of results, the most important of which was that all heavenly religions recognized natural rights for humans, which are not to attack the human soul or discriminate or exclude on the basis of color, gender or race. The study also recommended that the principle of intervention to protect human rights should be applied, and it should be applied to all countries without exception, with no difference between a large or small country, in accordance with the principle of equality, which is one of the principles of the United Nations.
References
القرآن الكريم.
ابوبكر بن العربي (د-ت). أحكام القرآن. - دار المعرفة: بيروت، لبنان.
ابو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب الماوردي(1986) ادب الدنيا والدين. - د-م: دار مكتبة الحياة
أبو فارس محمد عبد القادر (1407هـ / 1986م.) النظام السياسي في الإسلام. - ط2. - عمان الأردن: دار الفرقان
أبو الأعلى المودودي(2002) الحكومة الإسلامية ترجمة أحمد إدريس. - الرياض: الدار السعودية للنشر والتوزيع
ابن تيمية(1418هـ) السياسة الشرعية في اصلاح الراعي والرعية. - السعودية: وزارة الشؤون الاسلامية والاوقاف والدعوة والإرشاد
ابن حجر العسقلاني(د.ت) فنح الباري لشرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت
أحمد سعيدان(2004) قاموس المصطلحات السياسية والدستورية والدولية، بيروت مكتبة لبنان ناشرون
احمد رضا(1378ه) معجم متن اللغة. - دار مكتبة الحياة: بيروت
الـرازي، محمـد بـن عمـر بـن الحسـن فخـر الديـن(1420هـ). التفسـير الكبيـربيـروت– لبنـان، دار إحيـاء التـراث العربـي،
ابن حجر، أحمد بن علي(د.ت) فتح الباري شرح صحيح البخاري. - بيروت: دار المعرفة
برتراند بادي، بيار برنيوم، وفيليب برو(2005) قاموس علم السياسة والمؤسسات السياسية، ترجمة: هيثم اللُّمع. - بيروت، لبنان: المؤسسة الجامعية للنشر.
القرطبي محمـد بـن أحمـد بـن أبي بكر بـن فرح الانصـاري الخزرج (1384هـ– 1964م). الجامع لحـكام القرآن. تحقيق أحمـد البردوني وإبراهيـم أطفيش. - القاهرة– مصر: دار الكتـب المصرية
الماوردي(1410هـ-1990.) الاحكام السلطانية والولايات الدينية، تحقيق خالد عبد اللطيف السبع العلمي. - بيروت: دار الكتاب العربي
جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي ابن الجوزي(1422هـ.) زاد المسير في علم التفسير. تحقيق عبد الرزاق المهدي. - بيروت: دار الكتاب العربي
جمال عَليّ زهران (، 2005) الأصول الديمقراطية والإصلاح السياسي. - القاهرة: مكتبة الشروق الدولية
توفيق الشاوي (1413هـ-1992) فقه الشورى والاستشارة. - ط2. - مصر: دار الوفاء المنصورة
راشد الغنوشي(2009) إقصاء الشريعة والأمة. - ط 2. - بيروت: دار الصحوة
راشد الغنوشي (1997م) الحريات العامة في الدولة الإسلامية. - بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية
زكريا الخطيب(1405هـ.) نظام الشورى في الاسلام والنظم الديمقراطية المعاصرة. - القاهرة: مطبعة السعادة
سعدي أبو جيب (1982) الوجيز في المبادئ السياسية في الإسلام. - السعودية: دار البلاد للطباعة والنشر
سليمان الطماوي (د-ت) السلطات الثلاث في الدساتير العربية المعاصرة وفي الفكر الإسلامي: دراسة مقارنة.- موسوعة القضاء والفقه للدولة العربية.
سليمان محمّد الطمّاوي (1988) النظم السياسية والقانون الدستوري. - القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
سنن الترمذي(د.ت)، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
سنن البيهقي (ه1414، م1994.) تحقيق، عبد القادر عطاء. - مكة المكرمة: مكتبة دار الباز
سنن الترمذي، كتاب الجهاد، باب المشورة، ضمن حديث رقم 1714، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 213/4.
شهاب الدين محمود الألوسي(د-ت) روح المعاني. - ط2. - القاهرة، مصر: المطبعة المنيرية
صالح حسن سميع(1988) ازمة الحرية السياسية في الوطن العربي. - القاهرة: دار الزهراء للإعلام العربي
عائشة عبّاش (2007 – 2008.) إشكالية التنمية السياسية والديمقراطية في دول المغرب العربي – مثال تونس، رسالة ماجستير، كلية العلوم السياسية والإعلام، جامعة بن يوسف بن خدّة، الجزائر،
عدنان طه الدوري(2002) القانون الدستوري والنظم السياسية، دار الكتب الوطنية، بنغازي.
عبد الوهاب المصري(د-ت) الشورى والديمقراطية والعلاقة بينهما. - بيروت: دار النهضة العربية.
عبد الحميد ظفر الحسن (1440هـ-2019.) مبدأ الشورى في الفقه السياسي لابن عاشور: دراسة فقهية مقارنة. - مجلة جامعة الامارات، مج 16، ع1
عبد الحميد الانصاري(1985) نظام الحكم في الإسلام. - قطر: دار قطري بن الفجاءة.
عبد الرحمن عبد الخالق (1402هـ-1982.) الشورى في ظل نظام الحكم الإسلامي. -د-م: دار القلم الكويت،
عبد الحميد إسماعيل الانصاري(د.ت.) الشورى وأثرها في الديمقراطية. - صيدا– بيروت: منشورات المكتبة العصرية.
عبد الحميد إسماعيل الأنصاري(2001) العالم الإسلامي المعاصر بين الشورى والديمقراطية. - القاهرة: دار الفكر العربي.
عبد القادر عودة (د.ت) الإسلام وأوضاعنا السياسية. - دار الفكر: دمشق-سوريا.
عبد الوهاب الكيالي (1980) موسوعة السياسة، ج 2. - د-م: المؤسسة العربية للدراسات والنشر – دار الهدى للنشر والتوزيع.
علي بن محمد بن حبيب الماوردي أبو الحسن(2013) ادب الدنيا والدين، دار المنهاج، محقق من قبل الدار، ط1. - د-م: د-ن.
فضل الله محمّد إسماعيل(2002) أثر الفكر السياسي الغربي الحديث في النظم السياسية المعاصرة، الطبعة الأولى، مكتبة بستان المعرفة، الإسكندرية، مصر.
ماجد الحلو(2004) الاستفتاءات الشعبية بين الأنظمة الوضعية والشريعة الإسلامية. - ط3. - الكويت: مكتبة المنار.
محمد الطرطوشي(1990) سراج الملوك، تحقيق: جعفر البياني رياض. - لندن: الريس للكتب والنشر.
-محمد الطاهر بن عاشور(1984) التحرير والتنوير. - الجزائر، تونس: الدار التونسية للنشر، المؤسسة الوطنية للكتاب.
محمد الخضري(1969) تاريخ الامم الإسلامية. - القاهرة: المكتبة التجارية الكبرى.
محمد سليم العواء(1988) الفقه الإسلامي في طريق التجديد. –د-م: المكتب الإسلامي.
محمّد شاكر الشريف(د-ت) حقيقة الديمقراطية. - دمشق، سوريا: دار الفكر.
محمّد قطب(1413هـ) مذاهب فكرية معاصرة. - ط7. - القاهرة، مصر: دار الشروق.
وهبة الزحيلي(2008) قضايا الفقه والفكر المعاصر. - بيروت: دار الفكر المعاصر، م ج1.
هبة عبد الرحمن عوف(2021) "الشورى في ضوء القرآن الكريم دراسة موضوعية". - مجلة كلية البنات الازهرية بطيبة الجديدة الأقصر، جامعة الازهر، ع5.
نبيل راغب(2002) موسوعة قواعد اللّعبة السياسية: دراسة تحليلية نقدية. - القاهرة، مصر: دار غريب للنشر والتوزيع.
نعمان أحمد الخطيب(2019) الوسيط في النظم السياسية والقانون الدستوري. -عمان _ الأردن: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
يوسف القرضاوي(2002) فتاوى معاصرة. - ط 2. -الكويت: دار القلم، ج 2.
تحقيق: عبد الله محمود محمد عمر (1996) التقرير والتحبير على التحرير في أصول الفقه: دراسة. - بيروت: دار الفكر، ج 2.
يوسف القرضاوي (2008) من فقه الدولة في الإسلام. - القاهرة: دار الشروق.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.